tisdag 1 mars 2011

Tisdag 1 Mars

Härligt att vårmånaden har kommit. Visserligen -11 i morse men nu är det 0. Solen skiner från en blå himmel lite hopp om vår känns det som. Gympa i dag på morgonen. Ska försöka med en sparktur senare men vägen är grusad så vi får se hur det går. Jag tänkte berätta lite om vår skola. Det är en gammal skola som byggdes  1924.  Det var skola där till 1959. Sen var det så kallad hjälpklass fram till 1963. Föreningen köpte skolan av kommunen 1991.  Min mamma gick där, hon var 10 år när den invigdes då gick dom ju bara 6 år. Sen har min äldste bror gått där i 5 år. Jag hann bara gå en termin där sen flyttade vi. Men nu sen 29 år bor jag här igen. Vi har vävstuga varje onsdag då vi är ca 14 st som träffas och väver, äter soppa och har trevligt. Det är också en vävkurs en gång i veckan. Vi har sy och stickcafè varannan torsdag nu i vinter. Återvinning av gamla jeans brukar vi också ha, då anväder vi jeans till väskor, kuddar och alla möjliga ting. I påskhelgen har vi vårt vanliga Konst i Påsk, då ortens konstnärer ställer ut sina alster. Vi brukar ha växtfärgning i början på sommaren, då håller vi till på Hembygdsgården så vi kan få lite publik. Sen har vi Hemslöjdens dag i september. Allhelgonahelgen har vi försäljning på hemslöjd, kaffeservering, lottförsäljning och loppis. Vi måste ju försöka få in pengar så det räcker till alla räkningar för huset. Vi hoppas att vi kan fortsätta i många år än. Men vi skulle vilja ha lite yngre medlemmar med oss.

2 kommentarer:

  1. Nu när det är så inne med handarbete borde det vara lätt att hitta nya medlemmar kan man ju tycka.
    Jag bor granne med en hembygdsgård och tyvärr är min gubbe o jag bland de yngsta medlemmarna. Här tycker jag de gör dålig reklam för sig, hur gör ni? Finns det nått ni kan hitta på tror du, annonsera i affärer, putta i brevlådor eller nått sådant.
    Hoppas ni lyckas för det är viktigt att föra sådant vidare.

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt att bo i sin gamla skola.
    Lycka till
    Kram

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto
Hagsta 3 mil norr om Gävle
Jag som bloggar heter Mona Hedin och är medlem i Hamrånge slöjdare. Föreningen bildades 1991, vi håller till i Hagsta skola.