fredag 29 juli 2011

Utflykt

I morse tyckte jag att vi skulle göra en utflykt någonstans där vi kunde titta på något intressant.
Vi letade lite på internet och fick fram Våsbo fäbodar, ligger mellan Edsbyn och Färila. Dom har levande fäbod med en massa aktiviteter i dag och i morgon. Det var så trevligt där, man kunde äta kolbullar och det gjorde vi, jättegoda. En man gjorde takspån, en annan luffar- och träslöjd. En dam satt och gjorde risviskor. Hon hade också dukar, mattor, vantar och strumpor till salu.
I ett av husen kokades messmör. Man kunde inte köpa det men vi fikade och fick hembakt tunnbröd med messmör och koost.
Det roligaste var nog ändå att jag lärde mig att påta. En gullig tjej som hette Maria höll på att lära barn denna teknik, jag tyckte det såg intressant ut så jag fick vara med. Jag har aldrig provat på detta förut, men det var inte så svårt. Man har en träbit med hål i som man slår i fyra spikar i. Sen trär man tråden runt dom och har en virknål och petar upp maskor.
Ingen vidare beskrivning av mig!
Vallhundar fanns det också där som höll ordning på fåren.
En jättetrevlig dag med sol och en massa trevliga människor.
Dit ska vi nog åka nästa sommar igen!!

1 kommentar:

Om mig

Mitt foto
Hagsta 3 mil norr om Gävle
Jag som bloggar heter Mona Hedin och är medlem i Hamrånge slöjdare. Föreningen bildades 1991, vi håller till i Hagsta skola.