fredag 26 juni 2015

Växtfärgning

Vår årliga växtfärgning äger rum denna vecka.
Vi håller till på Hamrånge hembygdsgård.
Dag 1.
 
Det går åt många pytsar och hinkar.
Här är det kokta avokadoskal som ska släppa färg.
Det blev ingen skarp färg.
Blad från björk och al blir desto finare.
Lite trassligt ibland.
Lökskal blir också vackert.
Grått garn som färgats med björk.
Första dagens skörd.

Dag 2.
Några härvor till hade det blivit när jag kom.
Jag deltager inte i år, har varit med alla år, tyckte att någon annan skulle få chansen. Det är alltid kö till vår grupp.
 
Lupiner.
Dom två till höger är avokadon.
Den vänstra är från krappväxt.
Nu ska det bli indigo, väldigt noga när man blandar till.
5 minuter har den legat i.
Blir starkare färg om den får ligga längre.
Kommer mer bilder i morgon.
Hoppas få alla härvor tillsammans.

2 kommentarer:

  1. Det är så häftigt att se alla härliga resultat

    SvaraRadera
  2. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto
Hagsta 3 mil norr om Gävle
Jag som bloggar heter Mona Hedin och är medlem i Hamrånge slöjdare. Föreningen bildades 1991, vi håller till i Hagsta skola.