onsdag 7 december 2011

Vävdag och snö

I dag har vi fått lite snö!! Får se hur länge den stannar.

Vävdag som vanligt onsdag. Det har hänt mycket i dag hos oss.
En plädväv har blivit varpad, en handduksväv har blivit pådragen. Garnet till den är från 1930!!!!
Vi har fått det från Hälsingland.

Kajsas fina duk.
Vi har så roligt när vi drar på vävar, två sitter på golvet och håller i flätorna, en kollar att det ser bra ut, en vevar på, och en lägger stickor. Ett riktigt lagarbete!
Vi har ocså klippt ur en väv som innehåller flera saker. Linneduk som Kajsa vävt av lin som hennes farmor spunnit. Guldmönster som ska vara med på bårtäcket. En bit ska vi ha på lövet som ska till Hemslöjdens 100 års jubileum.


5 kommentarer:

  1. Härligt med sånt lagarbete. Jag nöjer mej med bandvävstolen numera.

    SvaraRadera
  2. Ni ser verkligen ut att ha både roligt och trevligt med ert lagarbete..

    SvaraRadera
  3. Va kul det ser ut, jag har alltid velat prova på att väva

    SvaraRadera
  4. Vilket lagarbete. Ni är lyckliga som kan göra detta tillsammans, det som är ett elände att göra sjölv. Inte speciellt kul heller

    SvaraRadera
  5. Ser nästan ut som det kört ett gympapass där också. :)
    Verkar ganska trångt, är det många vävstolar uppsatta?

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto
Hagsta 3 mil norr om Gävle
Jag som bloggar heter Mona Hedin och är medlem i Hamrånge slöjdare. Föreningen bildades 1991, vi håller till i Hagsta skola.