torsdag 1 maj 2014

Vävdag och Valborg

Vävdag.
Även Valborg, hann inte lägga ut några bilder i går. hade bjudit två väninnor att fira med mig. Det är jobbigt med helger sedan jag blev ensam.
Men vi hade trevligt, med mat och ett glas vin.

Vi tyckte det var väldigt skönt att vi slapp gå ut, det började nämligen snöa! Låg kvar till morgonen men nu är den borta!!
Trasmattelöpare.

 
Kajsas matta får ett stänk av grönt nu när det blir vår.
Grusvägen är klar!
Närbild på matta i kypert.

Grått och gult.
Dom tre mattorna ovan är vävda i samma vävstol.
blir så olika när man ändrar trampning och andra färger på trasorna.

Ripslöparna är urklippta nu. Fyra olika inslag ger fyra olika dukar.
Min ligger längst till höger, jag är jättenöjd med den.

6 kommentarer:

  1. Usch jag hörde om snön, de hade ju fått i Stockholm också. Här blev det blåsigt och väldigt kallt blandat med små regnskurar som inte gett nått alls för direkt efter varje skur blev det sol. Det blir lite förvirrande när man sitter och pysslar i uterummet och hör hur det regnar på taket och ser att solen lyser. Nu har det lugnat ner sig, solen strålar men det är ännu kallt ute. Vi får hoppas vi får det fina väder de lovat nu framöver.

    SvaraRadera
  2. Fina mattor m.m. som ni vävt i vävstugan. Gillar särskilt Kajsas matta.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken sked och varptäthet är det på Kajsas matta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ta reda på det till dig!

      Radera
    2. 35 rörs sked och 2 trådar i rör. 1 svart och en vit.

      Radera

Om mig

Mitt foto
Hagsta 3 mil norr om Gävle
Jag som bloggar heter Mona Hedin och är medlem i Hamrånge slöjdare. Föreningen bildades 1991, vi håller till i Hagsta skola.